١٣٩٨/٠٧/١١ ٨:٣٣ ق ظ
کد خبر : ٧١٦١٥
در پیگیری سهام انرژی از شرکت توانیر در خصوص کاهش عرضه برق در بورس:
بورس انرژی منتظر تدوین "یارانه متقاطع" از سوی وزارت نیرو باشد
سخنگوی صنعت برق به "سهام انرژی" گفت: در صورت تدوین دستورالعمل یارانه متقاطع برای مشترکین زیر 5 مگاوات برق، می توانیم به آن تعداد خریدارانی که در حوزه خرده فروشی متقاضی خرید برق هستند زمینه مشارکت را فراهم کنیم که این دستورالعمل شامل مشترکینی در حوزه بازار برق و بورس انرژی است.
اخیرا "سهام انرژی" در پیگیری های خود نسبت به دلایل عدم عرضه برق در بورس انرژی با توجه به الزامات قانونی، گزارشی را منتشر کرد که در آن گزارش به چرایی این موضوع که به چه دلیل برق در بازار موازی بورس انرژی به فروش می رسد اما با توجه به الزام قانونی و ابلاغ آن ( از تیر ماه امسال) همچنان فروش برق در بورس انرژی تحقق نیافته است.
با پیگیری های صورت گرفته از سوی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در مورد دلایل این موضوع، پاسخی به صورت صوت  به ما ارسال گردید که حاوی رفع ابهامات! در این خصوص بوده است.
مشهدی در این زمینه اظهار داشت: بر اساس بند "ت" ماده 48 قانون برنامه ششم توسعه، شورای اقتصاد مجوزی را صادر کرد مبنی بر اینکه برای همه مشترکین، امکان استفاده از بورس و قراردادهای دوجانبه فراهم شود. بر این اساس در فاز اول بر اساس ابلاغیه ای که وزارت نیرو صادر کرد و شرکت توانیر نیز به شرکت های زیرمجموعه ومشترکین صنعتی بالای 5 مگاوات اعلام کرده بود، این شرایط پس از تدوین نرخ ترانزیت، توانست زمینه ای برای معاملات بالای 5 مگاوات برای مشترکین فراهم آورد که این گونه معاملات نیز در حال انجام است.
وی عدم فروش برق در بورس را برای مشترکینی دانست که زیر 5 مگاوات متقاضی خرید هستند که انجام این امر مستلزم داشتن دستورالعمل دیگری است که این دستورالعمل در حال تدوین است.
وی در توضیح این موضوع گفت: برای متقاضیان زیر 5 مگاوات نیازمند تدوین دستورالعملی در این زمینه هستیم تا پس از ابلاغ آن، مشترکین می توانند خرید برق را از بورس و یا قراردادهای دوجانبه انجام دهند. بخش عمده این دستورالعمل مربوط به یارانه متقاطع است که باید تدوین شود.
مشهدی در ادامه در زمینه یارانه متقاطع تصریح کرد: همانطور که می دانیم متوسط قیمت فروش برق عددی است که برخی از مشترکین بیش از آن عدد و برخی کمتر از آن را پرداخت می کنند. به عبارت دیگر باید بخشی از مشترکینی که قیمت فروش برق آن ها بالاتر تنظیم شده است را دریافت کنیم و به مشترکینی که از یارانه ( مانند بخش کشاورزی و خانگی کم مصرف) برخوردار هستند پرداخت کنیم. بنابراین این دستورالعمل از حساسیت فوق العاده ای برخوردار است که تعیین نرخ در آن در حال تدوین است.
وی این موضوع را به همان ارزیابی یارانه متقاطع دانست و گفت: دستورالعمل یارانه متقاطع این ارزیابی را به ما می دهد تا برای سایر مشترکین تجاری، کشاورزی و خانگی که به صورت خرده فروشی در این زمینه مشارکت خواهند کرد دستورالعملی داشته باشیم تا بتوانیم شرایط را برای حضور همه در بازار بورس انرژی و بازار برق و همچنین قراردادهای دو جانبه فراهم کنیم.   
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :